- Sociologen Basil Bernsteins teorier om skolspråket och sammanhangets betydelse för hur vi uttrycker oss.
- Lev Vygotskijs teorier om den proximala utvecklingszonen och stöttning (scaffolding).
- Michael Halliday som utvecklade teorin SFL (systemisk funktionell lingvistik)
Under våren väntar två tredagarspass till av utbildning. Ett i början av mars och ett i maj. Däremellan kommer det att bli workshops här på skolan för de som deltar i utbildningen. Eva Bringeus, lektor med förvaltningsövergripande ansvar för språkutveckling, deltar också i utbildningen och kommer att skriva en forskningsartikel om pilotstudien när den avslutats.
Cirka 25 lärare från flera olika gymnasieskolor i Malmö deltar, varav åtta, de flesta från rektorsområde SA-BET, går utbildningen under våren.
Och, inte att förglömma:
Startsträckan var snabb när vi hoppade på detta tåg och jag passar därför också på, att på detta publika sätt, be om ursäkt för de misstag som begicks i den korta och intensiva processen med att hitta deltagare till kursen. Jag tar med mig nya lärdomar från det!
Cirka 25 lärare från flera olika gymnasieskolor i Malmö deltar, varav åtta, de flesta från rektorsområde SA-BET, går utbildningen under våren.
Och, inte att förglömma:
Startsträckan var snabb när vi hoppade på detta tåg och jag passar därför också på, att på detta publika sätt, be om ursäkt för de misstag som begicks i den korta och intensiva processen med att hitta deltagare till kursen. Jag tar med mig nya lärdomar från det!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar